Artan bilgi ve gelişen teknoloji bireylerin eğitim ihtiyaçlarını
artırmıştır. Teknolojik yeniliklerin ortaya çıkma sıklığı artmış, üretim
ve hizmet sektöründe kısa periyotlarda teknolojiler değişir hâle
gelmiştir. Bilim ve teknolojideki hızlı gelişmeler toplumsal, kültürel,
siyasî ve ekonomik alanlarda devrim niteliğinde değişikliklere neden
olmaktadır. Bu hızlı dönüşüm Avrupa kıtasında bulunan ülkelerin diğer
güçlü devletler karsısında gücünü muhafaza etmek ve dünya siyasetinde
daha etkin olmak amacıyla bir araya gelmelerine neden olmuştur. 0lk
başlarda ekonomik bir birliktelik olarak görülen Avrupa topluluğu daha
sonraki yıllarda kültür, eğitim gibi sosyal konularda da ortak projeler
geliştirmeye başlamıştır. Geliştirilen proje ve politikaların tespitinde
genel olarak aşağıda verilen genel hedefler dikkate alınmaktadır.
Bilgi toplumuna uyum
Rekabet gücünün yükseltilmesi
İnsan gücünün serbest dolaşımı
İstihdamın artırılması
AB 1990'lı yıllardan sonra komisyon kararlarıyla ve projeler yoluyla
eğitime özel bir önem verilmiş ve üye ülkelerden bu kararları hayata
geçirmeleri istenmiştir. AB eğitim konusunda ülkelerin eğitim
programlarına direkt olarak müdahale etmemektedir. Daha çok eğitim
sistemlerinin genel sorunlarıyla ilgili projeler geliştirmektedir.
Ayrıca AB, üye ülkelerin eğitim sistemleri hakkındaki bilgileri kısa
aralıklarla toplayarak üye ülkelerin eğitim sistemlerinde meydana gelen
değişmeleri de takip etmektedir.
Birliğin eğitim konusunda üzerinde önemle durduğu konu ise yaşam boyu
öğrenmedir. Bu konuyla ilgili AB komisyonunun 1995 yılında Öğrenen
Topluma Doğru adlı çalışması bulunmaktadır. 1996 yılı ise yine komisyon
kararıyla Avrupa Yaşam Boyu Öğrenme yılı olarak kabul edilmiştir. 2000
yılında ise yeni bir bildiri yayımlanmıştır.
AB'nin eğitimle ilgili diğer projelerinde de Yaşam Boyu Öğrenmeyle
ilgili amaçlar ve uygulamalar bulunmaktadır. Avrupa Birliğinde meslekî
eğitim alanına yönelik olarak yürütülen Leonardo da Vinci programının
dayanaklarından birkaçı yaşam boyu öğrenmeyle ilgilidir. Ayrıca
programın önceliklerinden birisi, bilgi toplumuna ilişkin araçları
kullanarak Yaşam Boyu Öğrenmeye katkı sağlamaktır.
AB'de hazırlanan strateji ve projeler tüm üye ülkelerle ortak
yürütülmekte ve finansmanı sağlanmaktadır. Yaşam Boyu Öğrenme daha çok
istihdam, issizlik ve okul sanayi is birliği gibi konuları
kapsamaktadır. Bunların yanında dil öğrenimi, dışlanmışlıkla mücadele
gibi amaçları da bulunmaktadır.
Yaşam Boyu Öğrenme konusunda politikalar, kararlar, stratejiler ve
projeler geliştirilmiştir. Türkiye'de AB'nin Yaşam Boyu Öğrenme ile
ilgili karar ve politikalarının bilinmesi gelecekte eğitim alanında
meydana gelecek uyumu kolaylaştıracaktır. Bu çalışma ile AB'de Yaşam
Boyu Öğrenmenin amaçları, öncelikli hedef kitlenin kimler olduğu,
uygulamaların sonuçları verilerek, ilgililere kaynak sağlanmış
olacaktır. Ayrıca AB'de Yaşam Boyu Öğrenme kavramının nasıl anlaşıldığı
teori ve uygulama boyutlarında neler yapıldığı aday ülke olan Türkiye'yi
yakından ilgilendirmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hesabınız Yoksa "Anonim"i seçerek Misafir Olarak Yorum Yapabilirsiniz...